söndag 29 juli 2007

Bland Blåbär, Vinbär och Krusbär


Nu är allt som vanligt igen. Sambon har hämtat sig från gårdagen och hela familjen har sovit gott.


Har fått 4 liter Blåbär i dag en vänlig GrännaHus hyresgäst. Sonen blev överlycklig som snabbt lastade i en näve, med den följden att han blev blå i hela ansiktet, snacka om Tyfis. Lastade in 3 liter i frysen och donerade 1 liter till svärmor, som blev jätte glad.


Sen var det det där med Vinbär. Innan jag gjorde min donation med blåbär till svärmor han jag även polcka av en liter Rödavinbär hos grannen som jag också gav svärmor. Attans vad jag fjäskar för henne. Men hon är världens bästa farmor.


Så kommer vi till det det där med Krusbären. Grannen och jag har bestämt oss för att göra Krusbärsvin. Men det går åt en 6,5 kilo bär, så det är väl bara att sätta igång och att plocka. Ser fram emot att ta ett glas till hösten. Man kan väl inte blir mer än på örat.


Gult krusbärsvin
6 kg krusbär, gröna

0,2 kg aprikoser (torkade)

6,5 kg socker
30 g citronsyra

1 st jässats

(Aprikoserna bör sköljas före användningen)

1 kommentar:

http://dogblseogalalala.blogspot.com sa...

Du jag anmäler mig som frivillig provsmakare. Har sälv lyckats göra gott rönnbärsvin en gång så jag tycker att man skall ta till vara naturens gåvor.
Ha det. Vi ses i morgon.
Lala