söndag 2 november 2008

Allahelgonahelgen


..Helgen då vi tänker på våra nära och kära som har lämnat oss. Ja i grund och botten är det därför vi här i Sverige firar denna helgen, för att minnas.
Igår var jag i kyrkan på minnesgudstjänst med min svärmor. I april i år gick hennes mamma, min sambos mormor bort. Och så här i allahelgona så läser man i kyrkan upp namnen på de som gått bort under året. Det var längesedan jag var i kyrkan, men tycker faktiskt att det är ganska trevlig att gå dit. Det är något med atmosfären och den stillhet som infaller där. Det var många i kyrkan i går kväll. Kantorn började med att spela "Stairway to heaven". Ganska så mäktigt. Kören sjöng och prästen (ny kvinnlig sådan i församlingen) läste bibeltexter.
Bilden av Gränna kyrka blev lite suddig men det är inte så lätt att ta bra kort med mobiltelefonen i mörkret. Men kan nog tycka att den blev lite mystisk..

Idag har jag lagat dillkött, bakat hålkakor, vikt veckans tvätt, utfört trädgårdsarbete, lagat korvstroganoff och njutit av den underbara höstdagen. Som ni märker så har jag varit både aktiv och produktiv. Ska bli skönt att få krypa ner i sängen och vila ett öga på tv:n om någon timme eller två. Sonen ska lägga sig om en halvtimme då det i morgon är väckning kl 6.

Inga kommentarer: